معلم

آموزش

معلم

آموزش




http://www.parsegard.com/sites/default/files/imagecache/lightbox/content_types/child_childcare/7329/pages_images/bad_girl.jpg



بر مبنای اصول تربیتی خانواده‌ها، گاه فراموش کردن و نادیده‌گرفتن برخی جزئیات در رفتار کودکان امری عادی تلقی می‌شود. همین رفتارهای جزئی گاهی چنان تاثیر عمیقی بر شخصیت و رفتار کودک می‌گذارد و حتی پایه‌گذار شخصیت او می‌شود که انسان را به تفکر وامی‌دارد.

شناخت دنیای کودکان کار سختی است، اما آنقدر این دنیا شیرین و جذاب است که تنها یک تلخی کوچک این دنیای شیرین را پر تلاطم می‌کند. در این هنگام است که نقش والدین در تربیت فرزندان و ایجاد حس امنیت و آرامش در درون آنها نمود بیشتری پیدا می‌کند. 

مطالب تربیت کودک نیز می‌تواند در این زمینه به کمکتان بیاید.

پرورشی


با این دو بازی جالب به کودکتان کمک کنید مهارت های حرکتی اش را بهتر کند و ماهیت اشیا را بشناسد.

تا کنون حتماً متوجه شده‎اید که نوزادتان با غذایش بازی می‎کند و این درست مانند بازی با لوگوها، کفش‎ها و هر چیزِ دیگری است که می‎تواند رویِ یکدیگر بچیند و بعد آن ها را پخش کرده و فرو بریزد. غذاهای او را در ظرف‎های کوچکی در مقابلش قرار دهید تا بتواند آن ها را بردارد و بیندازد و به این شیوه مهارت‎های خود را تقویت کند.

بازی دسته بندی
مناسب برای: سنین 8 تا 15 ماه
کمک به رشدِ مهارت‎های: حرکتی ظریف و هماهنگی دست‎ها با چشم‎ها
وسایلِ مورد نیاز: چند کاسه کوچک، ظروفِ پلاستیکی با در و غذاهای انگشتی
کاسه‎های کوچک را با غذا‎هایِ رنگارنگِ انگشتی مورد علاقه کودک‎تان پُر کنید؛ از جمله تکه‎های کوچکی از میوه‎های نرم، سبزیجاتی که به خوبی پخته شده‎اند، تکه‎های کوچکی از مرغ و ماهی و مکعب‎های کوچکی از پنیر. سپس به او ظروفِ خالی را نیز بدهید و از او بخواهید تا غذا‎هایِ موجود در کاسه‎ها را به ظرف خالی منتقل کرده و با هم مخلوط کند (خودتان را برای دور ریختنِ محتویاتِ برخی از ظرف‎ها نیز آماده کنید). در حینِ این که کودکتان وعده غذایی را آماده می‎کند با او صحبت کنید.

بازی با حباب
بازی با حباب تفریحی جالب برای کودکان است. نوزادتان از تماشای حباب‎ها لذت می‎برد و چند تا از آن‎ها می‎ترکاند.
مناسب برای: سنین 8 ماه تا 1 سال
کمک به رشدِ مهارت‎هایِ: فهمِ پایداری شئ و هماهنگی دست‎ها با چشم‎ها
وسایلِ مورد نیاز: حلقه‎ای برای درست کردنِ حباب‎ها (می‎توانید آن را به طورِ آماده از بیرون خریداری کرده و یا خودتان در خانه درست کنید).
نوزادتان را در صندلی مخصوصِ بلندش قرار دهید. سپس زیرِ سینیِ صندلی خم شوید تا کودک شما را نبیند و از پایین به سمتِ بالا و نوزادتان حباب تولید کنید. اجازه دهید حباب‎ها مقابلِ او از بالا به پایین بیایند. مدتی صبر کنید و دوباره حباب تولید کنید. این حباب‎ها بسیار جالبند و در انتهای بازی فهمیدنِ اینکه شما را ندیده است، اما شما بودید که حباب تولید می‎کردید، برایش بسیار جالب خواهد بود. شما می‎توانید جایتان را نیز عوض کرده و حباب‎ها را از جهاتِ مختلفی به سمتِ نوزاد بفرستید. می‎توانید این بازی را قبل از حمامِ کودک انجام دهید تا در صورتی که حباب‎ها نوزادتان را صابونی کردند، او را بشویید.

پرورشی

مشاهده رشد گیاهان

0 نفر

رسیدگی به گیاهان می‌تواند کودک شما را به درس علوم علاقه‌مند کرده و خلاقیت او را تقویت کند.

مناسب برای سنین 5 تا 8 سال.


دستورالعمل:
آیا میزان تقویت کننده‌ای که به گیاه می‌دهید روی رشد آن تأثیر می‌گذارد؟
فرضیه: کدام گیاه بهتر رشد می‌کند؟
بسیاری از باغبانان در سراسر جهان از تقویت کننده‌ها استفاده می‌کنند تا نرخ سرعت رشد گیاهانشان را افزایش دهند، اندازه‌شان را بزرگ‌تر کنند یا این‌که آنها را در وضعیت مناسب‌تری قرار دهند.
اما آیا دادن تقویت‌کننده واقعاً باعث می‌شود که گیاهان بیشتر رشد کنند؟
3 عدد گیاه را که در یک شکل و اندازه‌اند فراهم کنید.
برای گیاهان خانگی از تقویت کننده مایع استفاده کنید.
هر روز به هر 3 گیاه به یک اندازه آب بدهید.


روش
1. هر روز به یک مقدار مساوی نور خورشید و آب در اختیار 3 گیاه قرار دهید.
2. یکی از کودکان مسئول دادن تقویت کننده به گیاهان مورد نظر می‌شود.
3. گیاه A هیچ تقویت کننده‌ای دریافت نمی‌کند.
گیاه B به طور مرتب، دوزی مشخص و معمول از تقویت کننده را دریافت می‌کند.
گیاه C 3 برابر میزان گیاه B تقویت کننده دریافت می‌کند.
4. هر روز کودک نتایج وضعیت گیاهان را ثبت می‌کند به این گونه که به رشد هر گیاه از 1 تا 5 نمره می‌دهد. 5 بزرگ‌ترین و بلندترین گیاه خواهد بود.
نتیجه‌گیری از این آزمایش با کودک شماست!

پرورشی


شویق کودک برای انجام بهتر تکالیف

0 نفر

تکالیف خانگی نه تنها شانسی برای یادیگیری کودکتان است، بلکه فرصتی برای شماست که در امر آموزش فرزندتان دخیل شوید.

اینکه به کودک‌تان یاد بدهید که از‌‌ همان سال اول، عادت مثبت انجام تکالیف را در خود ایجاد کند، او را آماده می‌کند که در سال‌های بعد نیز کار‌ها و تکالیف چالش برانگیز‌تر را به راحتی انجام دهد. در اینجا راهکار‌هایی را به شما ارائه می‌کنیم تا با استفاده از آنها بتوانید عادت مثبت انجام تکالیف را در کودک خود پرورش دهید.

  1. در آغاز سال با معلم صحبت کنید. در مورد برنامه مشق شب سؤال کنید: کودک باید هر شب چقدر وقت صرف انجام تکالیف کند؟ از دانش آموزان کلاس اول به ندرت انتظار می‌رود که بتوانند بیش از 20 تا 30 دقیقه در هر شب تکلیف انجام دهند. سیستم نمره‌بندی او چگونه است؟ چگونه از تکالیف استفاده می‌کند؟ - برای آماده شدن برای درس‌های آینده، به منظور تقویت کار در کلاس، یا برای تست سطح توانایی؟ می‌توانید همچنین بپرسید که تا چه میزان لازم است به کودک‌تان در انجام تکالیف کمک کنید.
  2. یک زمان همیشگی و معین را برای انجام تکالیف در نظر بگیرید. بعضی از کودکان درست پس از زمان مدرسه بهتر کار‌هایشان را انجام می‌دهند، یعنی قبل از اینکه تمرکز خود را از دست بدهند. برخی دیگر بی‌قرارند و نیاز دارند که قبل از تمرکز انرژی‌شان را تخلیه کنند. بعضی هم دوست دارند اول شام بخورند. سعی کنید زمانی را که برای کودک‌تان بهتر است را بیابید تا از آن پس همیشه در آن زمان به انجام تکالیف بپردازند.
  3. پیگیری تکالیف. اکثر کلاس اولی‌ها برای منظم بودن نیاز به کمک دارند. اکثر معلمان لیست کار‌هایی که کودک باید انجام دهد را می‌نویسند و از طریق کودکان به خانه می‌فرستند اما اگر معلم فرزندتان این کار را نمی‌کند، خودتان تقویمی به او بدهید و از او بخواهید تا تکالیف کودک را داخل آن نوشته و به خانه بفرستد. که پوشه مشق شب تهیه کنید و مطمئن شوید که هر شب برگه‌ها را در جای مناسب و مشخص نگهداری می‌کنید.
  4. فضایی را به انجام تکالیف کودک‌تان اختصاص دهید. یک میز مطالعه بسیار خوب خواهد بود همراه با یک صندلی راحت، که ارتفاع مناسبی داشته باشد و برای نوشتن راحت باشد - و نور کافی. فضای نوشتن او را با آثار هنری که دوست دارد تزئین کنید.
  5. تمام وسایلی که کودک‌تان نیاز دارد را در دسترس او قرار بدهید (قلم، کاغذ، دفتر، مداد رنگی و...).
  6. خاموش کردن تلویزیون، رادیو و بازی‌های ویدئویی. سعی کنید در همان اتاقی که فرزند‌تان در حال انجام تکالیفش است صحبت نکنید. عادت‌های او را بیابید؛ بعضی از دانش‌آموزان با شنیدن یک موزیک ملایم بهتر و راحت‌تر مشق شب‌شان را فرا می‌گیرند.
  7. قبل از اینکه فرزند شما شروع به انجام تکالیفش کند، در مورد مشق شب با او صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که او تمام موضوع تکلیفش را درک کرده است. از او سؤال‌های مربوطه را بپرسید تا مطمئن شوید شبه‌ای ندارد.
  8. با معلم فرزندتان صحبت کنید تا متوجه شوید چه مقدار مشق برای او کافی است. گاهی نیاز است شما هم با فرزندتان همراه شوید. این جزئیات را از معلم بپرسید تا بدانید چه جاهایی نیاز است شما هم با فرزندتان همکاری کنید و چه جاهایی او باید تنهایی از پس آن بربیاید.
  9. بهتر است از معلم بخواهید تا پیشرفت و نقاط ضعف فرزندتان را هر روز در برگه یا دفتری گزارش دهد تا او به خانه بیاورد. و از معلمش برای رفع نقاط ضعف کمک بگیرید و روش‌های مفید را بررسی کنید.
  10. تکالیف درست فرزندتان را ستایش کنید! وقتی فرزندتان تمیز، مرتب و سر وقت تکالیفش را انجام می‌دهد او را با گفتن جملات مثبت ترغیب و تشویق کنید. برای مثال می‌توانید برگه‌های مشق امضاء شده‌اش را روی در یخچال بچسبانید

پرورشی


همه چیز درباره استرس

0 نفر
همه چیز درباره استرس

تأثیر گفتگوی درونی مثبت در تمام جنبه‌های زندگی و سالم ماندن‌تان مؤثر است.

زندگی امروزی پر از تنش و اضطراب است؛ همه هر روز با عوامل درونی و بیرونی که باعث استرس می‮شوند دست و پنجه نرم می‮کنند.
شناختن عوامل درونی اضطراب وظیفه‮ای است که برعهده خود ماست، با توجه به این مسئله و شناخت عوامل بیرونی می‌توانیم آرامش را برای خودمان ایجاد کنیم.

بنابراین ما باید با استرس و عوامل ایجادکننده آن آشنا باشیم تا بتوانیم اقدامات لازم را برای آرامش درونی و محیط اطراف‮مان انجام دهیم.
برای اینکه جسم و روح سالم‮تری داشته باشیم اولین گام‮ را باید با اتکا بر خودمان برداریم، پس راه‮ها را بشناسیم و درست قدم برداریم. 

برای مشاهده صفحات بعد بر روی پیکان ها کلیک نمایید.
صفحه 1 از 11