جدول اهداف، نشانههای تحقق و سطوح عملکردی درس قرآن پایه ی سوم ابتدایی
موضوع |
اهداف کلی |
دروس |
نشانههای تحقق |
سطوح عملکرد |
درجه اهمیت |
||
خواندن |
روخوانی
|
مهارت روخوانی کلمات و عبارات قرآنی کتاب درسی |
فصل های اول، دوم و سوم |
روان یا شمرده خوانی کلمات و عبارات قرآنی کتاب درسی |
خیلی خوب |
کلمات و عبارات قرآنی کتاب درسی را صحیح1 و بهصورت روان میخواند. |
1 |
خوب |
کلمات و عبارات قرآنی کتاب درسی را صحیح و بهصورت شمرده میخواند. |
||||||
قابل قبول |
اغلب کلمات و عبارات قرآنی کتاب درسی را صحیح و به صورت شمرده میخواند. |
||||||
نیازمند آموزش |
برخی از کلمات و عبارات قرآنی کتاب درسی را به صورت بخش بخش می خواند. |
||||||
قرائت
|
مهارت روان خوانی عبارات و اذکار نماز |
فصل اول |
1- خواندن عبارات و اذکار نماز به صورت آهنگین یا روان 2- حفظ اذکار واجب نماز |
خیلی خوب |
عبارات و اذکار نماز را به صورت آهنگین2 و از حفظ می خواند. |
1 |
|
خوب |
عبارات و اذکار نماز را تقربـباً آهنگین و به صورت حفظ نسبی3 می خواند. |
||||||
قابل قبول |
عبارات و اذکار نماز را به صورت روان می خواند و می تواند برخی از عبارات و اذکار نماز را از حفظ بخواند. |
||||||
نیازمند آموزش |
عبارات و اذکار نماز را به صورت شمرده و از روی کتاب درسی می خواند. |
||||||
آموزههای قرآنی
|
آداب خواندن قرآن |
عمل به آداب خواندن قرآن کریم |
فصل های اول، دوم و سوم |
رعایت آداب خواندن قرآن کریم |
خیلی خوب |
آداب4 خواندن قرآن کریم را رعایت می کند. |
2
|
خوب |
بیش تر آداب خواندن قرآن کریم را رعایت می کند. |
||||||
قابل قبول |
برخی از آداب خواندن قرآن کریم را رعایت می کند. |
||||||
نیازمند آموزش |
در رعایت آداب اولیه ی خواندن قرآن به یادآوری معلم نیازمند است. |
||||||
پیام قرآنی |
درک مفاهیم پیام های قرآنی5 |
فصل سوم |
خواندن متن پیام قرآنی و ترجمه آن از روی کتاب درسی و بیان مصادیق پیام |
خیلی خوب |
متن و ترجمه پیام قرآنی را از روی کتاب درسی می خواند و با توضیحات کافی مفاهیم ومصادیق آن را با زبان کودکانه بازگو میکند. |
1
|
|
خوب |
متن و ترجمه پیام قرآنی را از روی کتاب درسی می خواند و با بیان توضیحات کلّی مفاهیم ومصادیق آن را با زبان کودکانه بازگو میکند. |
||||||
قابل قبول |
متن و ترجمه پیام قرآنی را از روی کتاب درسی می خواند و می تواند برخی از مفهوم و مصداق آن را با زبان کودکانه بازگو میکند. |
||||||
نیازمند آموزش |
متن وترجمه پیام های قرآنی را از روی کتاب درسی می خواند و به کمک معلم برخی از مفاهیم و مصادیق آن را به زبان کودکانه بازگو می کند. |
||||||
داستان |
آشنایی با داستان های قرآنی |
فصل سوم ( دروس 3، 6، 9، 13و15 ) |
بیان داستان های کتاب درسی |
خیلی خوب |
داستانهای کتاب درسی را با ذکر جزئیات به زبان خودش بازگو میکند. |
2 |
|
خوب |
داستانهای کتاب درسی را به صورت کلّی به زبان خودش بازگو میکند. |
||||||
قابل قبول |
داستانهای کتاب درسی را با کمک تصاویر و به صورت کلّی به زبان خودش بازگو میکند. |
||||||
نیازمند آموزش |
در بیان داستانهای کتاب درسی به کمک معلم نیازمند است. |
1- صحـیح خوانی یعنی خواندن کلمات، عبارات و آیات قرآن کریم با رعایت عملی قواعد خواندن قرآن.
تذکر: تعریف و بیان قواعد روخوانی در ارزیابی مورد نظر نیست، بلکه کار برد و رعایت عملی آن ها کافی است.
2- خواندن آهنگین یعنی خواندن شبیه نوار آموزشی
3- حفظ نسبی یعنی خواندن از حفظ به کمک معلّم
4- آداب که انتظار است دانش آموزان پایه ی سوم ابتدایی رعایت کنند عبارت است از : با وضو بودن، سکوت هنگام شنیدن قرآن، احترام به قرآن و گفتن اعوذبالله من الشیطان الرجیم و بسم الله الرحمن الرحیم در شروع خواندن قرآن.
5- مناسب است دانش آموزان را به حفظ پیام های قرآنی تشویق کنیم.