معلم

آموزش

معلم

آموزش

ریاضی ششم

به نام خدا
( ریاضی ششم فصل دوم: عدد های اعشاری درس اول : نمایش اعشاری عددها ( صفحه ی ۲۲ الی ۲۵
هدف ها :
- درک اعداد اعشاری و توانایی ارا ه ئ ی نمایش اعشاری اعداد
- گسترش و عمق دهی مفهوم عددهای اعشا ری
- درک اینکه عددهای اعشاری نمایشی از عددهای کسری یا عدد مخلوط هستند که مخرج آن کسرها عددهای ۱۰ یا
۱۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ..... ( توانی از ده ) است .
- شناخت نماد جدید ممیز ( / یا . )
مهارت ها :
- گسترده نویسی عددهای اعشاری و ارائه آن به صورت تصویری
- توانایی برقراری ارتباط بین کسر و نمایش اعشاری آن
- توانایی وارد کردن عدد اعشاری و خارج کردن آن از جدول ارزش مکانی
- توانایی مقایسه اعداد اعشاری با یکد یگر
- توانایی نوشتن عددهای اعشاری به صورت رقم یا به صورت حروف
-
توصیه های آموزشی درس اول فصل دوم :
- توجه دانش آموزان را به واحد یا عدد یک جلب کنید که عدد با توجه به واحد آن معرفی می شود.
- گسترده نویسی اعداد اعشاری به درک بهتر نسبت به اعداد اعشاری کمک می کند .
- نمایش اعشاری اعداد روی محور اعداد هم در مقایسه ی اعداد اعشاری با یکدیگرو هم در درک بهتر اعداد
اعشاری کمک می کند.
- توجه دانش آموزان را به ممیز روی ماشین حساب و ممیزی که در کتاب از آن استفاده می شود جلب کنید.
فعالیت ۱ صفحه ی ۲۲
آنچه دانش آموزان کلاس ششم می دانند :
۱ – با کسر اعشاری در کلاس پنجم آشنا شده اند .
۲- کسر اعشاری را با شکل وهمچنین در جدول ارزش مکانی نشان می دهند.
۳- عدد اعشاری را با رقم و حروف می نویسند .
۴ – در خواندن و نوشتن عدد اعشاری به دو روش زیر عمل می کنند .
۳ به حروف ( روش اول : سه و پنج دهم ؛ روش دوم : سه عدد صحیح و پنج دهم ) / عدد اعشاری به رقم : ۵
۴ – می توانند کسرهای اعشاری را با یک دیگر مقایسه کنند.
۵ – باتوجه به مطالب آموخته شده در فصل اول کتاب ششم می توانند نقطه ی مشخص شده روی محور را با کسر، عدد
مخلوط و کسراعشاری نمایش دهند .
نکته ی فعالیت ۱ صفحه ی ۲۲ ( کسر، عدد مخلوط و عدد اعشاری سه نمایش مختلف از یک مقدار هستند .)
۱ -ابتدا با اندازه گیری طولی اشیا وبا ابزار طولی ( خط کش یا متر ) ، اندازه ی طول اشیا را با واحد مشخص وبه
صورت کسر ، عدد مخلوط و عدد اعشاری بیان می کنند .
۲ -نقطه ی مشخص شده روی محور اعداد را به صورت کسر ، عدد مخلوط و عدد اعشاری بیان می کنند .
( همانند مطالب آموخته شده در کتاب ششم )
۳ -برای بیان عدد اعشاری به صورت طولی و پیوسته ( به وسیله ی خط کش یا محور اعداد ) لازم است ، واحد
را به ۱۰ یا ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ..... (توانی از ده ) قسمت کنند .
۴ -به طور مثال :
9 = ۳/۹
1 0 = 3 3 9
1 0 = طول سنجاق
8 = ۱/۸
= ۱ 1 0 1 8
1 0 = طول نقطه ی مشخص شده روی محور
فعالیت ۲ صفحه ی ۲۲
نکته ی فعالیت ۲ صفحه ی ۲۲ ( کسر، عدد مخلوط و عدد اعشاری سه نمایش مختلف از یک مقدار هستند .)
۱ - ابتدا باید واحد را مشخص کنید .
۲ -برای بیان عدد اعشاری به صورت واحد گسسته با رسم شکل لازم است ، واحد ها را به ۱۰ یا ۱۰۰ یا
۱۰۰۰ قسمت کنند .
۳ -در این تمرین واحد یا عدد یک به صورت دسته های ۱۰ تایی ( یک بسته ی ده تایی ) ، ۱۰۰ تایی ( ۱۰ بسته
ی ۱۰ تایی ) و ۱۰۰۰ تایی [ به شکل مکعب ویا گسترده ی مکعب ( ۱۰ بسته ی ۱۰۰ تایی) ] مشخص شده
است .
۴ -با شمارش واحد های کامل و قسمت کسری هر شکل عدد مربوط به هر شکل را با توجه به واحد معرفی شده
به صورت کسر ، عدد مخلوط و عدد اعشاری بیان می کنند .
۵ -برای بیان عدد هر دسته از روش گسترده نویسی ( مثلا 3
=۲ 1 0 3
1 0 ۱ ) استفاده می کنند ، این عمل + ۱ +
باعث بالارفتن قدرت استدلال و درک بهتر در دانش آموزان می شود .
به طور مثال(در این مثال با یک تصویر دانش آموزان می بینند که با انتخاب واحد مشخص عدد مربوطه تغییر
می کند) :

آموزش

» به نام یکتای بی همتا «
نام و نام خانوادگی: سوالات تکمیلی پایه ششم
دبستان.........
کلاس.............
1. شکل زیر نشان گر کسر
5
14 است. چند قسمت به آن اضافه کنیم تا 3 واحد داشته باشیم. ) رسم کن(.
2. نقاط مشخص شده روی محور چه اعدادی را نمایش می دهند؟
0 1 2 3 4 5
3. این اعداد را روی محور نمایش بده. 4
، 3 2
3 ، 4
، 15 2 ، 3 42
0
0 1 2 3 4 5
4. بین کسرها علامت بگذارید. ) از تکنیک های مختلف استفاده کنید.(
1
15 15
، 0 3
1 5
1 ، 8 7
 6
5
 6
6 3 4 ، 15
3 3  5
2 4 ، 7
 3 5
8
5. این کسرها را با توجه به عامل مشترک ساده کن.



 54
36

 
 
24 27 18
9 81 72



36 44
33 84
6. ابتدا ک. م. م دو کسر را پیدا کن، سپس برای هر کسر یک کسر مساوی بساز.
 24
 ، 5 8
3  12
 ، 7 48
9
 9
 ، 8 27
 6 12
 ، 5 45
8
2 .7
1شکل روبرو را زرد و 6
2 آن را آبی کن
8. عدد مربوط به جای خالی را پیدا کن.
  = = 12 48
5 
8   = =
35
20 
9. دو کسر بنویس که بین 4
1 و 4
1 باشد.
10 . پاسخ این جمع را به 3 روش بدست بیاور. ) رسم شکل، محور، نوشتن عبارت (
  6
2 3 4
3 2
.
11 . تفریق ها را با کمک محور حل کن و بعد عبارت را کامل کن.
 4
8 -5 3
12 . حاصل عبارت ها را بدست بیاورید.
   2
1
8
3 2 4
21
   2
3 1 10
2 1 5
3 6
13 . کسرهای داده شده را بصورت جمع یا تفریق چند کسر بنویسید.
1 = ____ + ____ + ____ + ____
= ____ + ____ + ____ - ____ 15
14
14 . کسرها را به عدد مخلوط تبدیل کن. ) از هر دو راه امتحان کن (
= 8
15
= 23
35
15 . آرش 3600 تومان پول دارد. 4
2 پولش را جامدادی خرید. چقدر برایش باقی مانده. ) با راه حل(
4 3 کیلومتر است. 240 کاشان – . فاصله ی تهران 16
این مسیر اتوبان شده. چند کیلومتر هنوز اتوبان نشده است ) با
رسم شکل(.

آموزشی

1
91/ بسمه تعالی تاریخ: / 7
نام و نام خانوادگی: آموزشگاه: کلاس:
آزمون سه فصل اول علوم ششم ابتدایی
-1 دانش آموزان ششم امروز جشنی را در مدرسه برپا کرده اند، آنها برای اینکه به دیوار آسیب نزنند بادکنک ها
را با روش مالش دادن به موی خود به دیوار می چسبانند. اما چندتا از بادکنک ها به دیوار نمی چسبند، علت
چیست؟ ( 1 نمره)
-2 سه مورد از روش های ثبت اطلاعات را در زمان های قدیم بنویسید؟ ( 1.5 نمره)
-3 از کدام قسمت درخت نمی توان کاغذ تهیه کرد؟ ( 0.5 نمره)
الف) ساقه های محکم ب) شاخه های چوبی ج) برگ های پهن د) تنه درختان تنومند
-4 گزینه صحیح را انتخاب کنید. ( 0.5 نمره)
الف) برخی از کاغذها طبیعی و برخی دیگر مصنوعی اند.
ب) داروها جزو مواد مصنوعی هستند.
ج) بریدن درخت و النتقال آن به کارخانه تغییری شیمیایی محسوب می شود.
د) در حدود 700 سال پس از میلاد مسیح، مسیحیان کاغذ را اختراع کردند.
2
-5 جاهای خالی را با واژه مناسب پر کنید. ( 2 نمره)
الف) ماده ی اصلی و اولیه در تهیه کاغذ ............................ است.
ب) یکی از راه های مناسب حفظ منابع طبیعی ............................ است.
ج) فلز سرب .................. است و باید از تماس طولانی با آن پرهیز کرد.
د) از فلز ...................... در دارو سازی برای روکش قرص ها استفاده می شود.
-6 هر یک از مشاغل زیر چه استفاده از کاغذ می کنند؟ ( 1.5 نمره)
الف) خیاط: .............................. ب) میوه فروش: .............................. ج) داروخانه: ..............................
-7 علت استفاده هر یک از مواد زیر را در تهیه کاغذ بنویسید؟ ( 2 نمره)
الف) نشاسته: ........................................................................................................................................................................
ب) پلاستیک: ........................................................................................................................................................................
-8 مواد طبیعی را با ذکر مثال هایی توضیح دهید؟ ( 1.5 نمره)
-9 آیا کاغذهایی نظیر شانه تخم مرغ، کارتن ها و جعبه های دستمال کاغذی را می توان بازیافت کرد؟ چرا؟
1.5 نمره) )
3
-10 در چه قسمت هایی از کارخانه کاغذسازی از آهن استفاده می شود؟ ( 2 نمره)
-11 جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید. ( 2.5 نمره)
اسیدهای ............... جوهر گوگرد، جوهر نمک غیر قابل خوراکی
اسیدها *** مثال ها ویژگی ها و مزه
اسیدهای خوراکی ...................... و ...................... ...................... و ......................
-12 سه ویژگی برای فلز آهن نام ببرید؟ ( 1.5 نمره)
-13 هنگام استفاده از جوهر نمک در خانه باید چه نکاتی را رعایت کرد؟ ( 1 نمره)
-14 قطع بیش از حد درختان جنگل، چه آسیبی به چرخه روبرو خواهد زد؟ ( 1 نمره)
با تشکر، علی ارژنگ
www.daftare-mashgh.mihanblog.com

آموزشی

آموزشگاه غیر دولتی نبوت

نمونه سوالات درس کار و فناوری                                 

 

 


1_ یک صفحه کلید شامل کدامیک از کلید های زیر می شود؟

الف)کلیدهای حرفی        ب)کلیدهای اعداد               ج)کلید فاصله           د)همه موارد

 

2_ بعد از روشن شدن رایانه،صفحه ای نمایان می شود که به آن ............. می گوییم.

الف)ویندوز(Windows)       ب)نماد (Icon)         ج)میز کار(Desktop)         د)صفحه نمایش(Monitor)

 

3_ با حرکت دادن ماوس،علامت فلشی روی صفحه نمایش حرکت می کند به این علامت .............. می گوییم.

الف)نماد(Icon)          ب)کلیک(Click)            ج)اشاره گر(pointer)             د)میز کار(Desktop)

 

4_ در هنگام کار کردن با رایانه باید به چه نکات بهداشتی توجه کرد؟

الف) فاصله صفحه نمایش از چشم         ب) تنظیم تکیه گاه پشت      ج)تنظیم ارتفاع صندلی (متناسب با قد)     د) همه موارد

 

5_ به تصاویر کوچکی که در میز کار رایانه قرار دارند چه می گوییم؟

الف) اشاره گر(pointer)         ب) ویندوز(Windows)        ج) نماد (Icon)          د)دکمه شروع

 

6_ برنامه نقاشی از کدام مسیر زیر اجرا می شود؟

الف)                       همه برنامه ها           نقاشی

 

ب)                          همه برنامه ها             لوازم جانبی             نقاشی

 

ج) روشن(power)            همه برنامه ها             لوازم جانبی            نقاشی

 

د)                    لوازم جانبی            نقاشی

 

7_ .کدامیک از موارد زیر از اجزاء سخت افزار رایانه محسوب نمی شود؟

الف)صفحه نمایش(Monitor)       ب)کازه(Case)               ج)ویندوز(Windows)               د)چاپگر(Printer)

 

8_ برای روشن/خاموش کردن رایانه از کلیدی روی کازه استفاده می کنیم که علامتی به شکل..............دارد.

 

9_ با روشن شدن رایانه،برنامه ای به نام .................اجرا می شود.

الف) میز کار(Desktop)         ب)ورد(Microsoft Word)            ج) ویندوز(Windows)       د)نقاشی(Paint)

 

 

10_ نام اجزاء سخت افزاری که در شکل زیر نشان داده شده را در کنار فلش مربوط به آن بنویسید.(همراه با نام انگلیسی آنها)

 

 

 

 

 

11_ از رایانه در چه مکان هایی استفاده می شود؟(6 مورد ذکر کنید)

 

 

 

 

 

 

 

موفق باشید بچه ها !

آموزش

درس اول:
-1 چزا ا سًاى وًی ت اَ ذً ت اٌْ س ذًگی ک ذٌ ؟
-2 چزا ها ا سًاى اّ ت د سٍت یًاس ه ذٌین؟
-3 احساس یًاس ت د سٍتی را چ کسی در ها قزار داد است ؟
-4 چ اْر فایذ ی د سٍت خ بَ را ت یٌَسیذ؟
-5 چزا ا تًخاب د سٍت اس ه ضَ ػَات ه نْ س ذًگی ا سًاى است ؟
-6 فایذ یصحثت کزدى تا د سٍت ػاقل صٍث رَ چیست؟
-7 آیا زّ فزدی را هی ت اَى تزای د سٍتی ا تًخاب کزد؟
-8 هلاک اّی د سٍت خ بَ اس ظًز اهام ػلی )ع( چیست؟
-9 اهام ػلی )ع( ت فزس ذًش اهام حسی )ع( دره رَد وّ طٌی یٌ تا یًکاى تٍذاى چ هی فزهای ذٌ؟
-11 سخ یٌ اس اهام ػلی )ع( دره رَد ادب داضتی را ت یٌَسیذ ؟
-11 تذتزیی افزار اس ظًز پیاهثز اکزم چ کسا یً سّت ذٌ؟
-12 ت صَی اّی تشرگاى دیی در ه رَد د سٍتی را ت یٌَسذ؟
کار عملی : خص صَیات د سٍت خ بَ را گز یٍّ ر یٍ هق اَ ت یٌَس ذٌ.
معنی ابیات: ت اَ لٍ تگ تا چ کسا یً س ذًگی ) طًست تٍزخاست ( کزدی تا تؼذ هی
تگ یَن ت چگ ا سًا یً سّتی.
د سٍت ت تایذ اس خ دَت ت تْز تاضذ تا ػقل اٍیواى ػٍلن ت را سیاد ک ذٌ .
سوالات درس مطالعات اجتماعی
درس دوم :
-1 دره رَد ایی ضزب الوثل ت ضَیح د یّذ:
" پیذا کزدى د سٍت آساى است گًٍ ذْاری آى هطکل."
-2 ه ضَ عَ ه نْ تؼذ اس ا تًخاب د سٍت چیست ؟
-3 حفظ د سٍتی یؼ یٌ چ ؟
-4 چ کًاتی را تزای حفظ د سٍتی تایذ رػایت ک یٌن ؟
-5 چزا تزای د سٍتی حذ هٍزسی هطخص ضذ است؟
-6 اٍتستگی تیص اس حذ ت د سٍت چ هطکلاتی را ایجاد هی ک ذٌ؟
-7 در ه رَد درخ اَست اّی اًتجای د سٍتاى چ ػکس الؼولی تایذ طًاى د یّن ؟
-8 چزا گا یّ در ر اٍتط د سٍتا "ًِ گفتی " سخت است ؟
-9 کسی ک وّ ی خ اَست اّی دیگزاى را قث لَ هی ک ذٌ چزا اتفاقی تزایص پیص
هی آیذ؟
معنی بیت :
د سٍت اٍقؼی ا سًاى کسی است ک در اًراحتی هٍطکلات وّزا یٍا رٍ د سٍت خ دَ
تاضذ اٍ را کوک د ذّ.
کار عملی : اجزای وًایطی ه قَؼیت اّ تٍقسین کلاس ت د گٍز کلا زٍّ گز تجای
یکی اس افزاد ه قَؼیت قزار تگیزد ػٍکس الؼول طًاى د ذّ .
درس سوم :
-1 هؼ اٌی تصوین گیزی چیست؟
-2 گٌّام تصوصین گیزی چ کاری ص رَت هی گیزد؟
-3 آیا وّ یتصویوات ساد سّت ذٌ؟
-4 چزا تصوین گیزی کار ه وْی است؟
-5 تصویوات ه نْ در س ذًگی ها چ اثزی دارد؟
-6 تصوین گیزی یؼ یٌ .....................
-7 وً ای اس تصوین هثثت یا ه فٌی را هثال تش یًذ.
کار عملی:
ه قَؼیت اّ را ت ر شٍ وًایطی در کلاس اجزا ک ذٌٌ سایزیی ظًز تذ ذٌّ.
" چ ذٌ ه قَؼیت جذاب هؼلن در کلاس ایجاد ک ذٌ ."
درس چهارم :
-1 چگ تف وْین تصویوی ک گزفت این خ بَ است یا ؟ًِ
-2 چگ هی ت اَى تًیج ی تصوین را پیص تی یٌ ک یٌن؟
-3 هزاحل تصوین گیزی چیست؟
-4 ا لٍیی کاری ک در گٌّام تصوین گیزی تایذ ا جًام د یّن چیست؟
-5 چزا تصویوات اًگ اْ یً هؼو لَا تًایج سیاى تاری دارد؟
-6 تؼذ اس پیذا کزدى را حل اّی گ اًَگ ىَ تزای یک تصوین چ تایذ کزد؟
-7 هلاک اّی ارسیاتی تصوین ه اٌسة کذام است؟
-8 در گٌّام تصوین گیزی ت چ کًاتی ت جَ ک یٌن؟
-9 دره رَد تصویوات هٍسائل ه نْ س ذًگی تا چ کسا یً هط رَت ک یٌن؟
-11 آیا در گٌّام تصوین گیزی تایذ تحت تاثیز ظًزات فٍطار د سٍتاى قزار تگیزین؟
-11 چزا تایذ ت ه قَغ تصوین گزفت؟
-12 آیا ه کَ لَ کزدى اجزای تصوین ت آی ذٌ کار درستی است ؟
کار عملی :
اجزای ه قَیت اّ ت ص رَت وًایطی
تحث تٍثادل ظًز گز اٍّْ تا یکذیگز
گشارضی اس تصویوات یک فّت اخیز ت کلاس ارائ د ذٌّ .
هصاحث تا یکی اس اػضای خا اًَد یا فاهیل دره رَد تصوین گیزی