معلم

آموزش

معلم

آموزش

ریاضی ششم

به نام خدا
( ریاضی ششم فصل دوم: عدد های اعشاری درس اول : نمایش اعشاری عددها ( صفحه ی ۲۲ الی ۲۵
هدف ها :
- درک اعداد اعشاری و توانایی ارا ه ئ ی نمایش اعشاری اعداد
- گسترش و عمق دهی مفهوم عددهای اعشا ری
- درک اینکه عددهای اعشاری نمایشی از عددهای کسری یا عدد مخلوط هستند که مخرج آن کسرها عددهای ۱۰ یا
۱۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ..... ( توانی از ده ) است .
- شناخت نماد جدید ممیز ( / یا . )
مهارت ها :
- گسترده نویسی عددهای اعشاری و ارائه آن به صورت تصویری
- توانایی برقراری ارتباط بین کسر و نمایش اعشاری آن
- توانایی وارد کردن عدد اعشاری و خارج کردن آن از جدول ارزش مکانی
- توانایی مقایسه اعداد اعشاری با یکد یگر
- توانایی نوشتن عددهای اعشاری به صورت رقم یا به صورت حروف
-
توصیه های آموزشی درس اول فصل دوم :
- توجه دانش آموزان را به واحد یا عدد یک جلب کنید که عدد با توجه به واحد آن معرفی می شود.
- گسترده نویسی اعداد اعشاری به درک بهتر نسبت به اعداد اعشاری کمک می کند .
- نمایش اعشاری اعداد روی محور اعداد هم در مقایسه ی اعداد اعشاری با یکدیگرو هم در درک بهتر اعداد
اعشاری کمک می کند.
- توجه دانش آموزان را به ممیز روی ماشین حساب و ممیزی که در کتاب از آن استفاده می شود جلب کنید.
فعالیت ۱ صفحه ی ۲۲
آنچه دانش آموزان کلاس ششم می دانند :
۱ – با کسر اعشاری در کلاس پنجم آشنا شده اند .
۲- کسر اعشاری را با شکل وهمچنین در جدول ارزش مکانی نشان می دهند.
۳- عدد اعشاری را با رقم و حروف می نویسند .
۴ – در خواندن و نوشتن عدد اعشاری به دو روش زیر عمل می کنند .
۳ به حروف ( روش اول : سه و پنج دهم ؛ روش دوم : سه عدد صحیح و پنج دهم ) / عدد اعشاری به رقم : ۵
۴ – می توانند کسرهای اعشاری را با یک دیگر مقایسه کنند.
۵ – باتوجه به مطالب آموخته شده در فصل اول کتاب ششم می توانند نقطه ی مشخص شده روی محور را با کسر، عدد
مخلوط و کسراعشاری نمایش دهند .
نکته ی فعالیت ۱ صفحه ی ۲۲ ( کسر، عدد مخلوط و عدد اعشاری سه نمایش مختلف از یک مقدار هستند .)
۱ -ابتدا با اندازه گیری طولی اشیا وبا ابزار طولی ( خط کش یا متر ) ، اندازه ی طول اشیا را با واحد مشخص وبه
صورت کسر ، عدد مخلوط و عدد اعشاری بیان می کنند .
۲ -نقطه ی مشخص شده روی محور اعداد را به صورت کسر ، عدد مخلوط و عدد اعشاری بیان می کنند .
( همانند مطالب آموخته شده در کتاب ششم )
۳ -برای بیان عدد اعشاری به صورت طولی و پیوسته ( به وسیله ی خط کش یا محور اعداد ) لازم است ، واحد
را به ۱۰ یا ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ یا ..... (توانی از ده ) قسمت کنند .
۴ -به طور مثال :
9 = ۳/۹
1 0 = 3 3 9
1 0 = طول سنجاق
8 = ۱/۸
= ۱ 1 0 1 8
1 0 = طول نقطه ی مشخص شده روی محور
فعالیت ۲ صفحه ی ۲۲
نکته ی فعالیت ۲ صفحه ی ۲۲ ( کسر، عدد مخلوط و عدد اعشاری سه نمایش مختلف از یک مقدار هستند .)
۱ - ابتدا باید واحد را مشخص کنید .
۲ -برای بیان عدد اعشاری به صورت واحد گسسته با رسم شکل لازم است ، واحد ها را به ۱۰ یا ۱۰۰ یا
۱۰۰۰ قسمت کنند .
۳ -در این تمرین واحد یا عدد یک به صورت دسته های ۱۰ تایی ( یک بسته ی ده تایی ) ، ۱۰۰ تایی ( ۱۰ بسته
ی ۱۰ تایی ) و ۱۰۰۰ تایی [ به شکل مکعب ویا گسترده ی مکعب ( ۱۰ بسته ی ۱۰۰ تایی) ] مشخص شده
است .
۴ -با شمارش واحد های کامل و قسمت کسری هر شکل عدد مربوط به هر شکل را با توجه به واحد معرفی شده
به صورت کسر ، عدد مخلوط و عدد اعشاری بیان می کنند .
۵ -برای بیان عدد هر دسته از روش گسترده نویسی ( مثلا 3
=۲ 1 0 3
1 0 ۱ ) استفاده می کنند ، این عمل + ۱ +
باعث بالارفتن قدرت استدلال و درک بهتر در دانش آموزان می شود .
به طور مثال(در این مثال با یک تصویر دانش آموزان می بینند که با انتخاب واحد مشخص عدد مربوطه تغییر
می کند) :